Moskus, Dovrefjell

Tur August 2019

Endelig ut på tur , som jeg i lengere tid har gledet meg til. Det var ingen fastsatt ruteplan, mere grovskissert dalføre/ områder som var lagret mellom ørene. Jeg har hjemstedet helt syd i landet og må nødvendigvis delvis i hvertfall nordover for å bese mitt vakre fedreland.

På min vei passeres stedet som vekker uhyggelige minner

Været er helt perfekt og nyter det vakre dalføre og etter en liten stopp for å fylle noe i kjøleskapet triller det videre mot nord. Når det på et skilt henviser til campingplass blir det bråbestemt ta inn der.

Svinger av og over en bro, på andre siden av Hallingdalselva åpenbarer det seg denne vakre plass.

Her ønskes jeg velkommen av en blid og pratsom dame etter innsjekk triller litt rundt før bena skrues ned.

Jeg føler sult og kjøkkenet blir ordnet for nå skal det stekes speilegg, 3 stk og 3 stk brødskiver , etter mat var det det horisontalen, total  avslapping, noe senere liten rusletur på plassen. En nydelig dag var til ende.

192 km var distansen i dag

Dag 2

Våkner til enda en strålende dag, tar farvel med vertskapet og nesa peker mot Gol. Over Golsfjellet og havner i Fagernes, videre rv 51 Valdresflya forrige gang jeg var her, det var fellestur med dansker og ikke uten dramatikk her på flya for en av deltagerne. Jeg hadde nå tanke om å fricampe, men de muligheter jeg så var opptatt av bobilfolket, ikke uventet så det ble med tanken denne gang også. det var litt tidlig for å slå seg til ro for natten , så ferden gikk mot Otta og E6. Svingte mot nord og Dovrefjell, men fra tettstedet Dombås stiger det kraftig og min hybrid fikk nok å gjøre , men opp kom vi uten å sinke biler bak. Her på fjellet er planen nå finne plass for natten.  Sitter å nyter fjellet og den gode veien , der står skilt til

Fant plass ved resepsjonen/ spisested og utpå kvelden var det middag der. Tilbrakte resten av kvelden med facebook , kaffe + en lille en

Takk for i dag og GOD NATT

271 km distanse i dag

Dag 3

Været er viktig faktor på tur og også i dag helt strålende, kan det bli bedre? Etter en grytidlig frokost ( morgenmad) er jeg reiseklar kl 0815 Grusveien ligger badet i sol, men lengre ned ligger det noe morgentåke og på baksiden av disse reiser fjellet seg i sollys.Nydelig å beskue naturens maleri. Kjører mot Hjerkinn ,der svinges det av mot Folldal / Alvdal ikke lenge etterpå møter jeg 16 stk fra Nederland alle med campingvogn. Dette må være fellestur fra en caravanclub i NL og tankene gikk tilbake til mine turer med fellesskap nye bekjentskap etc. hyggelige minner. NB temaet utlendinger fortsatt forundret over hvor få DK registrerte jeg så , det var kun 2 stk jeg har mine tanker om hvorfor våre danske venner uteblir.

Fremme ved rv 3 svinger mot Tynset og fant adresse til apotek, etter litt plunder med parkeringen fikk jeg det som manglet og turen går tilbake mot Alvdal

aukrustsenteret

Kunsteren Kjell Aukrust har godt fotfeste i det Norske folk, kanskje mest i min generasjon, med humoristiske fortellinger og kunstferdig utførte figurer. Basert på kunstnerens barndom og oppvekst i Alvdal. jeg triller nedover Østerdalen som domineres av furuskog området blir og kalt Elgens rike og lengre ned i dalen er det reist en meget stor statue som markerer " dette er mitt rike "

Omtrent parallelt med veien og dalen renner norges lengste elv Glomma, husker fra skolen vi lærte at den er 600 km lang. Da er det dags for å finne et sted for natten og tenker på Koppang er det mulighet, og der havnet jeg

Ved ankomst var resepsjonen stengt og jeg kjørte litt rundt , fant et område som lignet noe på fricamp, stedet var grovryddet ,men langtfra planert, noe småtrær og annet var tatt vekk for så å gi plass / lommer for de mindre vogner og bobiler. Gikk meg en runde for å bese resten av plassen og hvor tømmes toalettanken, da var resepsjonen åpen og   sjekket inn for natten. Min nærmeste nabo var jeg å hilste på og senere på kvelden blev jeg invitert på grillmat og noget attåt, vi hygget oss til myggen ble vel plagsom og takket for hyggelig kveld og sa god natt.

Dag 4

Våkner tidlig også i dag, men ligger å tøyer,n en stund og nyter den friske luften som siver inn fra et vindu som står noe åpent. jeg takker for oppfindelsen av luftegardinen som fungerer som myggnett, som stenger ute de forbannede plageånder som satt på nettets utside.

Vel i dag er det hjem, bare litt frokost og kaffe før beina skrues opp, sier adjø til mine naboer, tømmer toatanken og ut på rv 3 og sydover. Passerer den tidligere omtalte elgstatuen som virkelig ruuuuuver med sin størrelse. Ved Elverum tar jeg en kort pause med 1 stk karbonade og speilegg - kaffe

Deretter går det jevnt og trutt mot Mjøsa og ser at jeg møter et annet vær da skydekket tykner til.